måndag 15 juni 2015

Blueberry cheesecake


Jag har alltid varit svag för cheesecake, speciellt av den amerikanska typen. Här är en blueberry cheesecake med smultopping som jag gjorde till pappa för länge sedan, men jag tyckte att den var så god så den måste upp hit, ni kommer inte att bli besvikna. Receptet är av bakguden Roy Fares. 
P.s Jag gjorde min både gluten- och laktosfri och det funkade jättebra, man bara byter ut mot glutenfria och laktosfria produkter. 

Du behöver: 
 Pajbotten
  • 200g digestivekex
  • 28g strösocker (2msk)
  • 100g smör
Topping  
  • 50g strösocker (0,5 dl)
  • 90g vetemjöl (1,5 dl)
  • 20g havregryn (0,5 dl)
  • 60g smör rumstempererat
  • 2g kardemumma (0,5 tsk)
Fyllning
  • blåbär
  • 600g färskost (cream cheese)
  • 180g strösocker (2dl)
  • 5g vaniljsocker (1tsk)
  • 20g vetemjöl (2msk)
  • 50g vispgrädde (0,5dl)
  • 3 ägg
  • 1 citron, zest
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 180 grader. 
  2. Kör kexen till fina smulor i en matberedare. Tillsätt sockret och mixa ihop.  
  3. Smält smöret och tillsätt det. Blanda ordentligt och fördela sedan blandningen jämnt på botten av en springform, 22 cm i diameter.
  4. Platta till ytan lite lätt med baksidan av en matsked. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Låt svalna helt. 
  5.  Topping: Blanda alla ingredienser i en bunke och nyp ihop till en smuldeg. 
  6. Cheesecakefyllning: Sätt ugnen på 160 grader. 
  7. Vispa färskost, strösocker, vaniljsocker och mjöl till en fluffig blandning. Vispa ner grädden.
  8. Vänd ner 1 ägg i taget med en slickepott och avsluta med rivet citronskal.  
  9.  Smörj formen lite lätt med smör på kanten och häll i fyllningen. Strö blåbär ovanpå och fördela smuldegen jämnt på toppen.
  10.  Grädda mitt i ugnen i cirka 45 minuter, eller tills smultoppingen har fått lite färg. Stäng av ugnen och låt cheesecaken stå i eftervärmen i ytterligare 20 minuter. 
  11. Låt svalna helt. Låt cheesecaken stå i kylen i minst 6 timmar, gärna över natten, så att den stelnar ordentligt.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar