måndag 17 april 2017

Pekannötpaj

Tittade på halv 8 hos mig för några veckor sedan. En som var med där bakade den här pajen. Den ser kanske inte så mycket ut för världen men den överraskade oss alla när vi åt den till påskmiddagen igår. Jag kan lugnt rekommendera den. Man får bara ignorera mängden socker och smör i den. Jag gjorde min gluten- och laktosfri så det är bara att byta ut mjölet till glutenfritt och byta smöret till laktosfritt. 

Du behöver: 

Pajdeg

  • 3 dl vetemjöl
  • 125 g smör
  • 3 msk kallt vatten 
  • 1 krm salt
  • 1 tsk socker

Fyllning

  • 125 g smör 
  • 3 dl ljus sirap (el mörk)
  • 1,5 dl muscovadosocker 
  • 2 msk vetemjöl
  • 0,5 tsk salt
  • 200 g pekannötter (grovt hackade)
  • 2 ägg (lätt uppvispade)
  • 1-2 tsk vaniljsocker 

Gör så här

  1. Ställ ugnen på 175 grader.
  2. Mät upp mjölet i en bunke, tärna smöret, tillsätt vatten, salt och socker. Arbeta ihop till en deg och tryck ut i en form 22-24 cm. Förgrädda ca 10 min. 
  3. Mät upp smör i en kastrull, tillsätt sirap, socker, vetemjöl och salt. Låt sjuda upp och sjud under omrörning ca 3 minuter. 
  4. Ta av kastrullen från platten och rör ner grovhackade nötter, de uppvispade äggen och vaniljsocker. Häll över i pajskalet. Ställ i ugnen på 175 grader ca 35-40 minuter. 
  5. Låt svalna, servera gärna ljummen med vaniljglass. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar