söndag 16 december 2012

Pizzasnurror


Här kommer ett recept på pizzasnurror. Dessa har jag bakat till julen nu kanske i tre års tid. Min kära far avgudar dessa och får dem nästan alltid i julklapp eller i födelsedagspresent. 
ca 16 st

Du behöver:
  • 2 dl vatten
  • 1 msk matolja
  • ½ paket jäst (25 gram)
  • ½ tsk salt
  • 5 dl vetemjöl
  • 100 g rökt skinka ( enligt receptet men jag varierade med köttfärs och ananas i stället)
  • 1 dl chilisås ( eller blanda ihop tomatpuré och ketchup )
  • 1-2 dl riven, lagrad ost tex västerbotten
  • ½-1 tsk oregano 

Gör så här:   
1. Värm vatten och matolja till fingervarmt, 37 grader. Smula jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degspadet.
2. Tillsätt resten av degspadet, saltet och det mesta av mjölet. Spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig. Låt den jäsa övertäckt ca 30 min på en rumsvarm och dragfri plats. 
3.Ta upp degen på ett mjölat bord. Kavla ut den till en rektangulär platta.
4. Strimla den rökta skinkan. Bred på chilisåsen på degen. Fördela skinka och ost över. Krydda med lite oregano. 
5. Rulla ihop degen till en rulle. Skär den i 16 bitar. Lägg degbitarna med snittytan uppåt på en bakpappersklädd plåt. Låt dem jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. 
6. Grädda snurrorna mitt i ugnen ca 8 min. Låt dem sedan svalna på galler.        
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar