lördag 8 november 2014

Drottningsnitt

 

Dessa kakor säger jag bara! Helt underbara, tar men en tar man en till så enkelt är det bara. Lätta var dom att göra också. Jag har ju varit på praktik i 3 veckor nu så dessa fick lärarna mumsa på igår. 

Ingredienser:

12-24st
 
-250g smör, rumsvarmt
-1,5 dl strösocker
-2 ägg
- 7dl vetemjöl
- 1tsk bakpulver
- drottningsylt ca 1-2dl
-1,5 msk vatten
-1,5 dl florsocker

Gör så här:

1.  Sätt ugnen på 225º. Rör smör och socker poröst, använd elvisp. Rör ner ett ägg i taget. Rör i mjölet blandat med bakpulver.
2. Dela degen i 4 delar och rulla till längder, ca 40 cm långa. Lägg längderna på en bakpappersklädd plåt. Gör en längsgående fördjupning mitt i varje längd. Fyll den med sylt. Grädda mitt i ugnen ca 10 min.
3. Rör ihop florsocker och vatten till glasyr. Ringla glasyren över sylten på de avsvalnade längderna. Skär i 12–24 bitar.

 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar