fredag 7 december 2012

Hallonfyllda jitterbuggare

Nu när jag inte bor hemma längre utan bor på internat har jag haft ett riktigt baksug när jag kommer hem på helgen. Detta bakades en av dom helgerna.

Du behöver:
  • 100 g smör eller margarin
  • 3/4 dl florsocker 
  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 1 äggula 
  • 4 msk hallonsylt
  • 1 äggvita 
  • 1 dl strösocker    

Gör så här:
1. Blanda smör, florsocker, mjöl och äggula till en deg. Tillsätt ev mer mjöl. Lägg i plastpåse i kylen minst 30 min.
2. Vispa äggvita till hårt skum. Blanda försiktigt ner sockret.
3. Lägg degen på mjölat bord och dela i två bitar. Kavla ut varje del till en rektangel, ca 15cm bred och 25cm lång. Bred sylt på varje rektangel, ca 3-4 cm av översta delen ska vara utan sylt. Bred marängsmeten ovanpå sylten. 
4. Rulla ihop rektanglarna från långsidan som en rulltårta och täck med plastfolie. Lägg i frysen 30 min. Skär varje rulle i 12 skivor och lägg på bakpappersklädd plåt. 
5. Grädda i 150 grader ca 20 min. Låt kakorna svalna på plåten.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar