måndag 7 januari 2013

Pepparkakspraliner

Jag vet ju att julen är över men jag tänker i alla fall tipsa om dessa underbara godbitar. Det har i alla fall blivit mitt lilla måste på julen. Receptet ger ca 15st. 
P.s Visst har jag fått ett fint utseénde på bloggen. Fanihani har fixat åt mig. TACK! :) 

Du behöver:
  • 75 gram pepparkakor ( ca 12 st) 
  • 100 gram mandelmassa
  • 3 msk mjukt smör
  • 1 msk konjak
Garnering:
  • 200 gram vit choklad
  • 1 krossad pepparkaka 
Gör så här:

1. Krossa pepparkakorna i en mortel ( jag lade dem i omgångar i en påse och bankade sönder dem)
2. Riv mandelmassan. Blanda den med pepparkakorna, smör och konjak.
3. Trilla runda kulor och lägg på bakpapper 
4. Hacka chokladen. Smält den över vattenbad. Doppa kulorna i chokladen. Strö över lite krossad pepparkaka. Låt stelna. Förvara pralinerna i rumstemperatur eller svalt.   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar